Патріарх Кирил
Сучасні конфлікти неврегульовувані людськими законами, їх можна подолати тільки у Христі.
Про це сказав Святіший Патріарх Кирил у проповіді після Божественної літургії в храмі святителя Миколи Чудотворця в Москві.
«День цей особливий - ми згадуємо пам`ять святої преподобної Марії Єгипетської. Але міркування про її життя я б почав з того, що до її життя ніяк не відноситься, з того, про що Марія Єгипетська, можливо, ніколи й не думала. Я хотів би почати своє слово з констатації того факту, що наш час, відзначений багатьма досягненнями людського розуму, оголив щось дуже суттєве - справжню слабкість, крихкість людського єства», - сказав Святійший.
За його словами, «якщо пильно подивитися на весь рід людський, то скрізь можна побачити одне і те ж: наростання конфліктів, підвищення градуса взаємного несприйняття, готовність йти на радикальні дії заради досягнення своєї мети». «Конфлікти зі сфери ідеологічної, раціональної переміщуються в сферу людських почуттів, обростають ненавистю, злобою, а потім, що найстрашніше, переходять зі сфери почуттів у сферу людської волі, тобто саме в ту частину нашого внутрішнього буття, де приймаються рішення. Всім добре відомо, що особливою небезпекою сьогодні відзначені міжнаціональні та міжрелігійні конфлікти. Саме вони живляться, в тому числі, відчайдушною поведінкою тих, хто здатний вдатися до терору для утвердження своєї «правди», своїх думок, свого способу життя », - зазначив Предстоятель РПЦ.
Він підкреслив, що як і в колишні часи, один з найважчих конфліктів - це протистояння між багатими і бідними, між наділеними владою і безвладними.
«Але є сьогодні конфлікт і іншого роду - це конфлікт між чоловіком і дружиною, конфлікт в сім`ях, в результаті чого не тільки викидаються на вулицю нещасні сироти при живих батьках, а й руйнується сам інститут сім`ї, який піддається осміянню, сарказму як такий, що нібито давно втратив свою актуальність. Цей сімейний конфлікт переростає у ще більш глибокий конфлікт між чоловіками і жінками, які якось намагаються облаштувати свої відносини, але найчастіше ще тугіше зав`язують вузол проблем і пов`язаних з ними скорбот та інших найтяжчих обставин життя», - сказав Патріарх Кирил.
«Причому ж тут Марія Єгипетська?, - запитав Патріарх Кирил і відповів: Дивно, але саме сьогодні, в день пам`яті Марії Єгипетської, належить читати невеликий уривок з послання до Галатів, де апостол Павло говорить про те, що закон був провідником до Христа (Гал. 3:24)». Він наголосив, що «Апостол мав на увазі старозавітний закон, який виконував, за його думки, якусь службову функцію: готував людей до Христа, але сам по собі врятувати не міг. Продовжуючи свою думку, апостол Павло говорить, що з появою віри у Христа все змінилося, тому що ті, хто в Христа хрестився, у Христа зодягнулися (Гал. 3:27), а потім робить з цього твердження висновок, що має колосальне значення: « А тому у Христі Ісусі немає ні іудея, ні язичника, ні раба, ні вільного, ні чоловічої статі, ані жіночої, але все і у всьому - Христос» (Гал. 3:28). Тим самим апостол ніби говорить нам, що ніякий закон нездатний врегулювати міжнаціональні відносини, будь то язичники, іудеї, кавказці, росіяни або якісь інші племена і народи. Звертаючись до нас, він каже, що ніякі закони не здатні врегулювати відносини рабів і вільних, або, стосовно нашого життя, багатих, наділених владою, з тими, хто багатства і влади не має ».
«Нарешті, зовсім дивно, але до глибини душі пронизує велич думки - твердження про те, що в Христі Ісусі немає ні чоловічої статі, ані жіночої. Апостол Павло не був настільки наївний, щоб стверджувати, що в Христі Ісусі губляться національні відмінності і весь світ перетворюється на якийсь конгломерат націй, позбавлених національної самосвідомості. Апостол Павло був далекий від того, щоб стверджувати, що в Христі Ісусі негайно впаде рабовласницький лад і всі раби отримають свободу. І вже менш за все він хотів сказати, що втрачається біологічне розходження чоловічої і жіночої статі. Він стверджує щось інше - що конфлікти, які виростають на міжнаціональному, соціальному, сімейному або навіть статевому грунті, не можуть бути вирішені жодними законами», - підкреслив Патріарх.
Повертаючись до слів Апостола, Патріарх Кирил нагадав: закон лише направляє дітей до Христа. Так і сучасні закони самі по собі, за буквою своєю, навіть за умови об`єктивного і чесного їх виконання, нездатні на онтологічній глибині буття вирішити безліч конфліктів, які сьогодні руйнують людське життя. Всі ці конфлікти можуть бути врегульовані тільки у Христі Ісусі.
Він підкреслив, що сьогоднішній день несе всім нам послання величезної внутрішньої сили. «Він говорить нам про умовність, обмеженість, недосконалість будь-яких людських законів і будь-яких спроб за допомогою закону зробити людину благополучною. На прикладі святої преподобної Марії, силою слів апостола, нинішній день вчить нас, що ті, хто в Христа хрестився, у Христа і одягнувся, а якщо одягнувся, то в цьому вбранні в Христа долаються всі чвари світу цього, всі суперечності, всі конфлікти», - сказав Предстоятель РПЦ.
Він зазначив: «Нам залишається тільки одне - перетворюватись в Христа. Не на словах - на ділі, віддаючи в рабство Його Божественному розуму і Його Божественній волі свій розум і свою волю, спільно розіп’явшись з Христом, а значить, підносячись над всім тим, що являють собою конфлікти і суєта світу цього». За словами Патріарха, «підносячись не абстрактно, не з почуттям зарозумілості і прихованої гордині, а сходячи розумом до Того, в Кому ми знаходимо таємницю життя. І це введення дає нам можливість брати участь в улаштуванні життя сучасного суспільства так, щоб дійсно долалися конфлікти і щоб якомога більше людей зрозуміли, що означають слова апостола: «ті, хто в Христа хрестився, в Христа зодягнувся».