Звернулися до Вселенського патріарха
9 січня в Константинопольській патріархії в Стамбулі патріарх Константинопольський Варфоломій прийняв представників ради «Священної митрополії Абхазії». Вселенська патріархія отримала документи про створення митрополії, прийняті на церковно-народному зібранні у Новоафонському монастирі 15 травня 2011 року. Патріарх Варфоломій пообіцяв, що звернення церковно-народного зібрання Абхазії буде розглянуте Священним синодом Вселенської патріархії.
Абхазька сторона назвала це кроком до визнання своєї законності:
- Відбулося те, до чого народ Абхазії йшов так довго! - Заявив абхазький блогер Тенгіз Тарб.
Самопроголошена Абхазька митрополія з церковної точки зору - група розкольників. Абхазія - канонічна територія Грузинської православної церкви. Проте «Абхазьку митрополію» на зустрічі в Стамбулі представляли, зокрема, Дорофей (Дбар) і Андрій (Ампаро) - заборонені в служінні священики РПЦ. Протодиякон Андрій Кураєв пояснив «Известиям», що Російська православна церква не байдужа до ситуації, але «не тому, що ми вважаємо Абхазію своєю територією, а тому, що мова йде про наших кліриків».
Заступник голови Відділу зовнішніх церковних зв`язків протоієрей Микола Балашов розповів «Известиям», що ці священнослужителі навчалися в духовних школах РПЦ і прийняли священний сан в Майкопській єпархії Російської православної церкви. Вони залишаються кліриками РПЦ і зараз - проте в травні 2011 року, після створення «Ради Абхазької митрополії», головою якої став ієромонах Дорофей (Дбар), вони були заборонені в служінні єпископом Майкопським Тихоном.
- Про це РПЦ повідомила офіційно і Константинополь, оскільки Дорофей (Дбар) навчається в Греції, щоб його не допускали до здійснення богослужінь, - пояснив протоієрей Микола Балашов.
Однак Дбар не піддався остракізму в Греції. Крім того, незадовго до заборони о. Дорофея в служінні митрополит з Константинопольського патріархату звів його в сан вищий - архімандрита - без узгодження з Московською патріархією. Москва цього «підвищення» не визнала.
- Це немислимо: ми послали студента вчитися, а його зводять до вищого чернечої гідності без всяких консультацій. Уявіть, ви посилаєте лейтенанта на навчання в зарубіжну військову академію, а звідти його повертають полковником і він на цій підставі претендує командувати округом, - розповів протодиякон Андрій Кураєв.
Без згоди Грузинської Православної Церкви Абхазька митрополія не може ні отримати законну незалежність, ні перейти під управління Константинополя.
- Обговорювати становище в Абхазії, обмінюватися в своєму колі думками та інформацією може Синод будь-якої помісної церкви, у тому числі Константинопольської, - пояснює Балашов. - А от приймати рішення, які мали б канонічну силу, жоден синод не може поза межами власної юрисдикції.
- Питання про шляхи надання автокефалії (церковної самостійності), стоїть у порядку денному передбачуваного в найближчі роки Всеправославного собору. Але саме з цього питання у грецьких і негрецьких церков поки є розбіжності, - розповідає протодиякон Кураєв.
Проте, «якщо Грузинська православна церква дасть згоду на самостійність Абхазької церкви або її перехід під омофор (владу) Константинопольського патріарха, перешкод не буде. Але я не думаю, що таке станеться », - заявив Кураєв.
На його думку, люб`язно приймаючи заборонених у служінні кліриків Руської церкви, Константинопольська патріархія завдає їй образи.
Зараз в Абхазії є законні священики, висвячені в різний час в Грузинській та Російській православних церквах. Проте становище православ`я в регіоні залишається складним, і, як підкреслює протоієрей Микола Балашов, найбільше абхазькому народу потрібні мир і добросусідство. «Всякі дії, які спрямовані на руйнування єдності, викликають жаль», - говорить він.
«Тимчасовим керуючим» православними парафіями в Абхазії зараз вважається священик Віссаріон Апліаа, висвячений в Грузинській церкві ще до грузино-абхазької війни. Хоча о. Віссаріон з причин політичного характеру не підтримує зв`язки з грузинським патріархом Іллією, той не заборонив його у служінні. Сам Апліаа і 17 священиків, що підтримують його, вважають Дорофея (Дбара) ініціатором розколу і не згодні з його зверненням до патріарха Варфоломія.
"Известия"