Третій день Фестивалю ЗМІ православних розпочався з майстер-класу радійників, присвяченого темі «Успішні формати православних радіопрограм на світському радіо: досвід і перспективи».
 
Заступник генерального директора «Українського радіо» Геннадій Висоцький розповів про те, які релігійні передачі виходять на радіо, і чому вони користуються популярністю серед радіослухачів. 
 
Зокрема він згадав про радіопередачу «Православіє в Україні», назвавши її переваги: «Програма «Православіє в Україні» виходить не задля того, щоб просто заповнити радіоефір, а щоб спілкуватися зі слухачами. Це – живе мовлення між ведучими, звернення до слухачів, що не тільки утримує увагу слухачів, а показує, що передача виходить саме для слухачів, не для ведучого».
 
Також Геннадій Висоцький згадав про передачу «Про головне», що виходить у прямому ефірі. «Ця програма сповнена не тільки віри духовності, а й поваги до слухачів, - зазначив він. - У програмі «Про головне» пояснення дуже важливих моментів через спілкування напряму зі слухачами, і це надзвичайно важливо».
 
На питання, чи достатньо програм релігійних виходить на Українському радіо, очільник радіокомпанії відповів, що на сьогодні наповнення ефіру повністю відповідає вимогам радіослухача.
 
Щодо підвищення рівня програм на радіо, то, на думку Г. Висоцького, це можливо за рахунок живого слова в ефірі, яке створює відчуття присутності, що ця подія відбувається тут і зараз, а ви її учасник. Крім того, важливо, щоб передача була максимально насичена звуками природи, храму, а не була сухою студійною розмовою. Тоді таку радіопрограму можна не лише почути, а й побачити – відчути серцем, душею.
 
Володимир Татаренко, автор і ведучий радіопередачі «Благовіст», який працює над нею уже 17 років, розповів про те, як у радіоформаті вдається поєднувати світське і духовне.
 
«Я займаюся з величезною радістю і, водночас, із відповідальністю до проблем церковних. Правильно, якщо церковною журналістикою займаються священики чи люди, які мають духовну освіту. Я намагаюсь звертатись за порадою, поясненнями до священнослужителів, завжди маємо під рукою духовні книги», - зізнався він.
 
До речі, зараз передач релігійного спрямування на Українському радіо багато, що дуже приємно, але на час створення «Благовісту» - це була перша релігійна передача.
 
«Ми намагаємось дотримуватись духовної теми та євангельських принципів у створенні наших випусків, намагаємось, щоб люди розкрили свою душу», - додав Володимир Татаренко.
 
Також він розповів про команду, яка працює над цією радіопрограмою. Так, окрім Володимира Татаренка, передачу готує і її редактор - дружина Володимира - Лідія Гончар-Татаренко, з якою вони разом пишуть тексти, разом їздять Україною в пошуках тем, разом доходять до істини. Також у їх команді працює журналіст із фаховою духовною освітою, який є своєрідним «ОТК» для всіх журналістів «Благовісту».
 
Також учасники зустрічі зупинились на найрозповсюдженіших помилках, які допускають редакції християнських передач на світському радіо.
 
Г. Висоцький зауважив: «Не можна на світському радіо дуже заглиблюватися в роз’яснення глибоких церковних постулатів. Ми маємо знайти баланс, межу співпраці та заглиблення в канони. Дуже важливим є також те, аби редакція релігійної програми була дуже дисциплінованою. Християнські передачі повинні готуватись з особливою відповідальністю, адже редакція релігійної передачі, як і кожний християнин, є прикладом для інших редакцій».
 
У свою чергу, В.Татаренко згадав дещо анекдотичну ситуацію стосовно нюансів роботи журналістів релігійної тематики. За його словами, найкращих журналістів у ЗМІ завжди відсилають на політичні події, не дуже досвідчених – на економічні, а новеньких або тих, які нічого не розуміють - на релігійні події.
 
«Це дійсно так є, і це дуже прикро. Загалом сьогодні діє принцип: головне – швидко видати новину в ефір, і не важливо, чи вірно, чи ні, головне – прокукурікати».
 
Однак, на думку В.Татаренка, якщо в ефірі лунає щось неоковирне, це сором для всієї держави. «Краще запізнитись, але щоб на цю інформацію можна було впевнено посилатись», - додав він та закликав усіх бути відповідальними – і в питаннях духовних, і в роботі взагалі, любити один одного.
 
Після виступів ведучий майстер-класу протодиякон Миколай Лисенко, керівник радіопроектів УПЦ, оголосив практичну частину.
 
Спочатку учасників ФестЗМІ познайомили з технологією кросоверу, що допомагає збагатити програму та віднайти нового слухача. Що таке кросовер? Коли начитування новин і сюжетів перетікає в діалог між ведучими.
 
«У нашого слухача кліпове мислення, дуже довгі думки крадуть час, а час – це найдорожче», - зауважив протодиякон Миколай. І закликав бути максимально творчими, але при цьому максимально духовними та дисциплінованими в підготовці передачі: «Потрібно спонукати нашого слухача до конкретної дії. А кросовер якраз і створює відчуття присутності та запрошує радіослухача до розмови, спонукає до дій».
 
А вже потім провели міні-тренінг зі створення радіопрограми. Дві групи учасників Фестивалю ЗМІ православних за 1,5 хвилини мали створити радіовипуск новин, маючи під рукою лише один синхрон Блаженнішого Митрополита Володимира. Тема передачі – Хрестовоздвиження.
 
Примітно, що кожна команда з одного й того самого синхрону Предстоятеля зробила дві різні передачі – два формати, дві подачі, два різні підходи до висвітлення однієї теми.
 
А звукорежисер радіопроектів УПЦ Микола Сидоренко коротко розповів про те, як радіоведучому професійно володіти своїм голосом, аби утримати увагу слухача.
 
Далі своїм досвідом у створенні радіопрограм та прикладами успішних форматів поділилися керівники популярного радіо «Образ» Руської Православної Церкви.
 
На радіо «Образ», яке працює упродовж 5 років в інтернеті, виходять передачі різних форматів – це і новинні, і історичні, і календарі, і навіть ток-шоу. 
 
Підводячи підсумки майстер-класу, глава СІПВ УПЦ протоієрей Георгій Коваленко наголосив на необхідністі обміну технологіями між радіопроектами Руської та Української Православних Церков і світських радіоканалів.
 
А також додав, що головний принцип у роботі церковних радійників – це постцензура, а не передцензура. Тоді людина, випускаючи радіо- чи телепередачу, займається самоцензурою.
 
У свою чергу, Анастасія Іванова, представник радіо «Образ», підкреслила, що сьогодні для церковних ЗМІ також важливо заходити зі своїм продуктом на світський радіоканал, працювати над створенням власного каналу, щоб слухач міг там дізнатись про все – не тільки про церковне, а й про світські новини та погоду в християнській подачі.