Наслідком введення проекту «Шлюб за добу» у Києві може стати велика кількість необдуманих одружень, укладених в стані емоційного піднесення.
Таку думку висловив голова Місії синодального відділу Української Православної Церкви у справах сім’ї архієпископ Пантелеімон (Поворознюк), коментуючи старт проекту «Шлюб за добу», повідомляє Центр інформації УПЦ.
«З точки зору держави шлюб - це звичайний юридичний контракт між двома сторонами. Церква не може рекомендувати ту або іншу схему реєстрації шлюбу. Але шлюбні стосунки - це така річ, яку не спростиш і тим паче не покращиш, якщо люди цього самі не захочуть. Шлюб – це колосальна відповідальність. А до важливих речей належить підходити максимально зважено та обмірковано. Навряд чи від цієї ініціативи розлучень стане менше, чи більше, ніж є на данний момент.Є очевидним, що наслідком стане велика кількість необдуманих шлюбів, укладених в стані емоційного піднесення», - зазначив архієпископ Пантелеімон.
Водночас він нагадав, що «Церква завжди вітала ті ініціативи держави, які прагнуть покращити рівень життя людини, якщо це не суперечить християнським моральним нормам.
За словами владики Пантелеімона, «в давні часи, коли Церква не була об’єктом права, для священника було достатньо обіцянки перед Чашею обох молодих людей про вірність одне одному і готовність жити разом у Христі».
Архієпископ Пантелеімон звернув увагу, на те, що правова складова і канони Церкви мають багато спільного.
«В давні часи Церква радо благословляла шлюбні стосунки і не потребувала ніякого юридичного забезпечення цього процесу.Церква і Римська держава в цьому питанні стояли на єдиному началі рівноправ’я чоловіка та жінки, і, як Закон Божий, так і римське право, забезпечували можливість вільного спільного життя. Тепер, коли молоді люди звертаються до священика з проханням їх повінчати, той має вимагати державний документ про законність їхніх стосунків. Це робиться з однієї сторони для того, аби убезпечити Таїнство від наруги, з іншої, аби змусити людей ще раз обміркувати своє рішення. Церква дає можливість духівнику самостійно вирішити питання вінчати чи ні, якщо він знає цих людей і виступає моральним гарантом церковного узаконення їхніх стосунків», - пояснив владика.
Водночас він зазначив, «якщо чоловік і жінка прийдуть з документом, який пройшов чи то скорочену, чи розтягнену в часі процедуру, священик має їх повінчати, бо закон держави є для того підставою».
«В нас нерелігійне суспільство, як то було до 20-х років минулого століття і держава не вимагає обов’язкового звершення Таїнства, тому спільне рішення йти до храму чи ні, є християнським подвигом, і якщо вони до нього готові сьогодні або доростуть через багато років, після того, як поспішно одружилися, це буде перемога над секулярним підходом до шлюбного життя», - впевнений владика.
«Таїнство вінчання, яке здійснене формально, в один день після ЗАГСу, дуже часто, нажаль, не стримує людей, які разом живуть, від більш поспішного рішення - про швидке розлучення. Тобто в швидкій реєстрації шлюбних стосунків є й свої позитивні моменти – люди узаконюють свої поспішні рішення і закон їх стримує від інших поспішних рішень, від розлучення. Адже вони беруть на себе не тільки моральну, але й матеріальну відповідальність одне за одного», - говорить владика Пантелеімон.
Звертаючись до історії, голова Місії зазначив, що в давнину люди швидко приймали рішення про одруження і жили разом все життя.
«Святитель Іоанн Златоуст наполягає, щоб такі питання вирішувались якнайшвидше, аби пари не розпалювались пристрастю, задовольнивши яку, вже не бажали нести разом хрест подружнього життя. З іншої сторони в Візантійській імперії були курси підготовки до цього Таїнства, а на Русі наречену ще й в монастир віддавали, аби вона там навчилась прати та готуватиїсти», - розповів владика.
Як повідомлялось, 14 серпня у Києві у сервіс-центрі «Готово!» було запущено пілотний проект «Шлюб за добу». Київ став четвертим із шести міст, де українці можуть одружитися без затримок.19 серпня аналогічний сервіс запущено у Львові, а на початку вересня – буде запущено у Херсоні.