Учені, що проводили останні два роки реставрацію чудотворної Смоленської ікони Богоматері "Одигітрія", встановили, що саме цей образ у 1602 році був принесений в місто Борисом Годуновим, про це повідомив завідувач відділом темперного живопису Державного науково-дослідного інституту реставрації (ДержНІІР) Віктор Баранов (Росія).
Відновлена "Одигітрія" 1 лютого, у шосту річницю інтронізації патріарха Московського і всієї Русі Кирила, буде виставлена для загального поклоніння в храмі Христа Спасителя. Після 10 лютого образ доставлять в Смоленськ, де її помістять на колишнє місце в Успенському кафедральному соборі.
Ікона є особливо шанованим образом, написаним за переказами, євангелістом Лукою, який був загублений в середині ХХ століття, і також вважається чудотворним. Здавна відома Смоленська ікона була символом захисту Богородицею руських земель. Так, на початку XVII ст. при облозі Смоленська військами Сигізмунда III, вежа, де перебувала святиня, сильно постраждала, однак сам образ виявився незайманим. А під час війни 1812 року ікона супроводжувала руську армію: перед Бородинським боєм перед нею був відслужений молебень.
"Після того як ми провели комплексне дослідження ікони, виявилося, що за технологічними ознаками і за стильовим особливостям образ можна датувати раннім XVII століттям. Це підтверджує її датування, пов'язане саме з тією подією, яку нам відомо з джерел: 1602 році вона була принесена в Смоленськ Борисом Годуновим", - сказав Баранов журналістам у вівторок на прес-конференції.
Завдяки застосуванню мікроскопного контролю реставратори змогли дослідити микроповерхність барвистого шару, що недоступний звичайному людському зору. Вчені встановили, що ікона поновлялась 16 разів, при цьому її первісний вигляд з часом сильно змінився. Збереглися лик Богоматері, німби, почасти фон, права рука немовляти і покривала. Під час розкриття образу стало ясно, що лик немовля повністю втрачений, збереглася тільки запис кінця XIX століття.
Коментуючи новий вигляд ікони, помітні і не зафарбовані втрати у Богоматері на плечі і під її рукою, директор ДержНІІР Дмитро Антонов підкреслив, що під час проведенні робіт вчені намагалися відкрити глядачам початковий, авторський образ ікони. "Заповнювати такі втрати не прийнято. Ми намагалися добитися максимально початкового образу, ми не могли привнести сюди нічого свого", - сказав він.
Для поклоніння віруючих ікона буде виставлена без окладу, тепер для більшої схоронності вона зберігається в спеціальній кліматичної капсулі. 25-кілограмовий срібний оклад, в якому образ перебував з 1954 року, буде виставлений 1 лютого в храмі Христа Спасителя, однак після реставрації розмір ікони змінився, і оклад до неї більше не підходить. Було вирішено, що надалі, перебуваючи в капсулі, ікона буде відкрита повністю. "Мало хто з нині живих людей бачив образ без окладу, тепер ікону побачать всі, а подивитися є на що", - зазначив Антонов.