Законопроект №4511 про особливий статус для релігійних організацій — абсурдний, передбачає собою ручний механізм впливу на релігійні організації, порушує Закон про «Свободу совісті та релігійні організації» і, по суті, повертає нас у радянське минуле.
Про це сказав голова Юридичного відділу УПЦ протоієрей Олександр Бахов 12 жовтня в ефірі програми «Право на голос», повідомляє Інформаційно-просвітницький відділ УПЦ.
Коментуючи дискримінаційну релігійну ініціативу нардепів, голова Юридичного відділу зазначив, що, не дивлячись на те, що взаконопроекті № 4511 «Про особливий статус релігійних організацій, керівні центри яких знаходяться в державі, яка визнана Верховною Радою України державою-агресором» чітко не вказується релігійна організація, у відношенні якої він буде використовуватися, його ініціатори в ЗМІ вже неодноразово публічно заявляли, що він спрямований проти УПЦ.
Він висловив здивування з приводу того, яким чином будуть визначати релігійні організації УПЦ з центром в Російській Федерації.
«Центр УПЦ знаходиться в Києві, юридичним засновником є Собор УПЦ. Всі рішення, які стосуються УПЦ, приймаються в Києві Священним Синодом УПЦ під керівництвом Блаженнішого Митрополита Онуфрія, — зазначив протоієрей Олександр. — В самому законопроекті механізм визначення не описаний, але можна припустити, що скоріш за все в Міністерстві культури буде якась експертна рада, яка на свій розсуд визначатиме, де знаходиться центр тієї або іншої релігійної організації».
На його думку, «з самого початку, окрім його абсурдності, в закон закладається ручний механізм управління. А це означає, що не виключено, що пізніше він також може бути застосований і до інших релігійних організацій».
Окрім цього, протоієрей Олександр Бахов підкреслив, що присвоювати якийсь особливий статус релігійній організації — це пряме порушення принципу рівності.
«Ст. 5 Закону України про «Свободу совісті» передбачено, що всі релігійні організації є рівними перед законом. Не можна якійсь одній з них віддати перевагу або дискримінувати іншу», — підкреслив він.
Юрист також звернув увагу на те, що за допомогою цього закону держава може безпосередньо втручатися в діяльність релігійних організацій, і навіть примушувати до дій, які суперечать вченню, яке вони сповідують.
Зокрема він заявив, що «новела, яка повертає нас у часи СРСР — це погоджувати призначення керівників усіх рівнів релігійних організацій — єпископів, намісників монастирів і т. д. з Міністерством культури. Це вже пряме і очевидне втручання в діяльність».
Важливо відзначити, що Комітет ВР рекомендує прийняти цей законопроект у першому читанні, а члени Комітету з питань культури і духовності у понеділок зареєстрували постанову, щоб прийняти цей законопроект за основу.
«В принципі ніяких обговорень не буде», — сказав протоієрей Олександр.
Він нагадав також про позитивну практику, яка існувала раніше — всі законодавчі ініціативи, які стосуються діяльності релігійних організацій, свободи совісті та віросповідання виносилися на обговорення Всеукраїнської ради церков і релігійних організацій.
«На жаль, ні законопроект 4128, ні законопроект 4511 не виносився на обговорення релігійної громадськості, — сказав юрист. — Виходить, що депутати хочуть врегулювати сферу релігійної діяльності, не порадившись безпосередньо з самими релігійними організаціями».
Очевидно також, що окремі депутати намагаються лобіювати інтереси певної релігійної організації, але це небезпечна практика.
«У нас країна багатоконфесійна і в цьому плані потрібно дотримуватися певного паритету інтересів, враховувати думку всіх релігійних організацій», — підсумував голова Юридичного відділу УПЦ.
Як повідомлялось, Головне науково-експертне управління Верховної Ради розкритикувало законопроект № 4511 та закликало парламентарів його відхилити. А Комітет Верховної Ради з питань запобігання та протидії корупції зробив висновок, що запропонований законопроекту містить ознаки дискримінації за релігійною ознакою.