Фото: РИА Новости

Виставка російської ікони відкрилась у вівторок в римському Палаццо Браскі, на ній представлено майже 40 робіт іконописців 17-18 століть, а також два сучасних твори.

Відкриття виставки приурочене до 25-річчя встановлення дипломатичних відносин між Російською Федерацією та Мальтійським орденом, а також 320-річному ювілею перших офіційних контактів російських дипломатів з владою острова, повідомляє "Седмиця".

"Представлені на виставці ікони розповідають про найважливішу спадкоємність традицій у російськіому іконописі та його відносинах зі світовою культурою", - заявив на презентації виставки голова управління культурної спадщини Риму Клаудіо Парізі Презичче.

Відео дня

За словами кураторів, молитва і милосердя, які стали основними темами зборів, є невід'ємними компонентами християнського духовного життя, і найбільш глибоке відображення вони знаходять у чернецтві як Православної, так і Католицької Церков.

На виставці, яка буде відкрита з 10 жовтня по 3 грудня, представлені 36 ікон з колекцій Музею російської ікони та Центрального музею давньоруської культури і мистецтва імені Андрія Рубльова. Всі вони датовані 17-18 століттям, які були ознаменовані зростанням інтересу російських живописців до італійського мистецтва та його широким розповсюдженням у світському середовищі.

"Ми також взяли на себе сміливість привезти дві роботи 20 і 21 століть, що показують, як було осмислено, і залишилося стародавнє мистецтво ікони: це робота Володимира Татліна 1916 року "Композиція з прозорими площинами" і зроблена, з металевих прутів, скульптура "Богоматір Велика Панагія" Дмитра Гутова", - сказала куратор виставки, керівник науково-дослідного сектору Музею Рубльова Лідія Євсєєва.

Відвідувачі виставки зможуть побачити твори відомих майстерень, як, наприклад, "Преображення", створене в московській Збройовій палаті в кінці 16 століття, так і роботи з Поволжя, Каргополя і Прикам'я, де стали розвиватися власні напрямки іконопису.

"Виставка зобов'язана своїм народженням не лише ювілею встановлення відносин між Росією та мальтійським орденом, а пов'язана й з поточним і дуже важливим моментом, коли встановився діалог між Римо-католицькою і Православною Церквами. Попереду лежить дуже динамічний і цікавий період, свідками якого ми стаємо ", - заявив колишній посол Італії в Росії, один з організаторів виставки Антоніо Дзанарди Ланді.

"Виставка називається "Молитва і милосердя" - це два духовних стовпи, які об'єднують і православних, і католиків, і в нинішньому світі з його складнощами це більш ніж актуально. Зараз католики і православні не стільки протиставляються один одному, скільки підкреслюють свою єдність. По-друге, молитва і милосердя - це ще, можна сказати, девіз Мальтійського ордена, з яким цей проект пов'язаний", - розповіла голова наукового відділу Музею російської ікони Юлія Бузикіна.

За її словами, представлені на виставці експонати не лише демонструють зв'язок часу, а й пов'язані з досить насиченим періодом відносин Росії і Мальтійським орденом - від першого посольства Петра Толстого до вручення Павлу Першому титула магістра ордена.

"Це, природно, образи Христа, Богоматері, великих святих, а також ченців - оскільки велика частина російських святих були ченцями, а основна роль монастирів на Русі була пов'язана саме з милосердям - вони займалися тим, що робив на Святій землі орден: лікуванням, освітою, допомогою бідним - преподобні є ключовими фігурами російської святості", - зазначила Бузикіна.

Аналогічні паралелі між російським чернецтвом і Мальтійським орденом  провела Лідія Євсєєва, яка розповіла про історію створення виставки.

"Ми отримали запрошення від посла Росії при Ватикані й Мальтійському ордені і вирішили зробити культурологічну виставку - не просто привезти твори мистецтва, а й показати цю спільність Ордена і Росії. Тим більше, історичних фактів достатньо", - зазначила вона.

"Адже це орден чернечого типу. Він виник у 11 столітті на базі госпіталю - і в цьому ж столітті в Києво-Печерському монастирі виник перший госпіталь - ці збіги й паралелі кажуть, що життєві ідеали були спільними", - зазначила куратор виставки.