Research & Branding Group презентувала результати дослідження на тему ставлення українців до релігії та Церкви.
Директор соціологічної компанії Research & Branding Group Євген Копатько презентував результати дослідження на тему ставлення українців до релігії та Церкви, проведені з 10 по 20 лютого 2012 року.
Опитування було проведено в 18 Центральних та Південно-східних областях України, а також в Криму. Всього було опитано 1600 респондентів. Похибка вибірки становить близько 2,2%.
ДЕ УКРАЇНЦІ ПОВИННІ ОТРИМУВАТИ УЯВЛЕННЯ ПРО МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ?
На думку більшості респондентів, ставлення до моральних норм і цінностей люди повинні отримувати в сім`ї - 80% (до кількості ти, хто відповів), в школі і в виші - 50%.
У Церкві вбачають джерело отримання моральних уявлень близько чверті населення - 28,5% опитаних. У цьому сенсі Церква має в масовій свідомості приблизно таку ж вагу, як література та мистецтво - 22%.
ЧИМ ДЛЯ УКРАЇНЦІВ Є РЕЛІГІЯ, ВІРА?
Для 42% опитаних українців питання релігії та віри - це, перш за все, національна традиція і віра предків.
Також, за оцінками респондентів, релігія і віра є для них наслідуванням моральних норм - 32% і шляхом до особистого порятунку - 24%.
Для 17% релігія - це частина світової культури. А для 13% - дотримання релігійних обрядів.
ЯК УКРАЇНЦІ СТАВЛЯТЬСЯ ДО РЕЛІГІЇ?
Молодь до 30-ти років рідше відносила себе до воцерковлених віруючих.
Респонденти у віці 30-39 років рідше вважали себе воцерковленими людьми, і частіше відзначали, що допускають існування Бога.
Населення у віці 40-49 років частіше в цілому відносило себе до воцерковлених людей.
Респонденти у віці 50-59 років частіше відповідали, що допускають існування Бога.
Від 48 до 53% респондентів різного віку вважають себе віруючими, але невоцерковленими.
Від 22 до 33% припускають, що Бог є. Від 6 до 19% респондентів різного віку вважають себе віруючими воцерковленими. Від 5 до 11% - не замислювалися над цим. І 2-6% - переконані атеїсти.
ЧИ ДОВІРЯЮТЬ УКРАЇНЦІ ЦЕРКВІ?
Довіряють Церкви 70% дорослого населення Центрального і Південно-східного регіонів України.
Приблизно один з п`яти дорослих мешканців не довіряє Церкві.
При цьому жителі центрального регіону частіше жителів південного сходу відчувають довіру до Церкви.
ЯК ЧАСТО УКРАЇНЦІ ВІДВІДУЮТЬ ЦЕРКВУ?
Люди у віці 30-39 років, як правило, відвідують Церкву тільки у великі свята.
Респонденти у віці 50-59 років частіше зазначали, що відвідують Церкву і дотримуються релігійних обрядів час від часу.
Українці від 60-ти років і старше частіше відзначали, що щодня відвідують Церкву або здійснюють релігійні обряди.
Кожен день відвідують храми близько 1% респондентів різних вікових категорій.
До 13% респондентів різних вікових категорій відвідують Церкву щотижня.
До 7% - щомісяця. До 47% опитаних - лише у великі свята.
До 34% ходять до Церкви «коли доведеться».
До 18% - не відвідують Церкви і не виконують обрядів.
До 2% вважають, що Церкви немає.
ЯКІ РЕЛІГІЙНІ СВЯТА РЕГУЛЯРНО ВІДЗНАЧАЮТЬ УКРАЇНЦІ?
Більшість дорослого населення Центральної та Південно-східної України регулярно відзначають Великдень і Різдво. Рідше - Хрещення і Трійцю. Ще рідше - інші релігійні свята.
ЯКІ РЕЛІГІЇ НАЙБІЛЬШ ТОЛЕРАНТНІ ПО ВІДНОШЕННЮ ДО ІНШИХ?
Найбільш толерантною релігією українці вважають православ`я - 77%. Значно рідше як толерантну релігію згадуються католицизм - 35% і греко-католицизм - 25%. Ще рідше в масовій свідомості толерантність співвідноситься з ісламом - 10%, з буддизмом - 10%, з протестантизмом - 7%, з іудаїзмом - 7%.
ОЦІНКА ДІЯЛЬНОСТІ ПРЕДСТОЯТЕЛІВ УКРАЇНСЬКИХ ЦЕРКОВ
Найбільш високий рівень позитивних оцінок з боку населення Центрального і Південно-східного регіонів України отримала діяльність предстоятеля УПЦ митрополита Володимира (Сабодана) - 48%.
Діяльність глави Київського Патріархату Філарета (Денисенка) отримала 28%, глави УГКЦ архієпископа Святослава (Шевчука) - 16%.
Експерти констатували тенденцію: чим вище рівень популярності предстоятеля Церкви в Центральному регіоні й на Південному Сході України, тим частіше його діяльність отримувала позитивні оцінки з боку населення.
Наприклад, респонденти, що ідентифікують себе з УПЦ, частіше позитивно оцінювали діяльність Митрополита Володимира. При цьому вони рідше давали позитивні оцінки діяльності інших предстоятелів.
Громадяни, що ідентифікують себе з Київським патріархатом, частіше позитивно оцінювали діяльність патріарха Філарета та архієпископа Святослава Шевчука. У той же час вони рідше позитивно оцінювали діяльність Митрополита Володимира.
ЧИ ПОТРІБНО ПЕРЕДАВАТИ ЦЕРКВАМ МАЙНО, ЩО НАЛЕЖИТЬ ДЕРЖАВІ?
В цілому по вибірці, 52% респондентів виступають «за» передачу Церкві колишнього церковного майна, яке належить зараз державі і музеям. 19,1% - байдуже, 10,1% - не змогли відповісти, і 18,8% - висловилися «проти». При цьому 61% опитаних вважає таку передачу відновленням історичної справедливості.
Разом з тим близько 30% українців або байдуже ставиться до даної проблеми, або не сформували свого ставлення до неї.
При цьому серед тих, хто відносить себе до УПЦ і Київського Патріархату, частіше, ніж серед інших, зустрічаються прихильники передачі Церкві майна, що раніше належало їй. Також в даних групах населення менше байдужих до цієї проблеми.
Особи, які відносять себе до категорії «просто православних» і не вважають себе православними, частіше заявляли про те, що для них ця проблема байдужа, і рідше схильні підтримувати таку передачу майна.
З ЧИМ ПОВ`ЯЗАНИЙ ЦЕРКОВНИЙ РОЗКОЛ В УКРАЇНІ?
Більшість дорослого населення Центрального і Південно-східного регіонів України вважає, що церковний розкол існує.
Найчастіше причинами розколу населення вважає внутрішньополітичне протистояння - 31% і боротьбу за людські, і матеріальні ресурси - 28%.
Рідше наявність розколу пов`язується з міжнародною політикою - 17% і розбіжністю в питаннях віри - 16%.
На запитання про те, хто є сторонами протистояння в українському православ`ї 41% опитаних українців не змогли відповісти.
39% дотримуються думки про протистояння між Православними Церквами Московського та Київського Патріархатів.
ХТО ІЗ ЦЕРКОВНИХ ПРЕДСТОЯТЕЛІВ ДУХОВНИЙ ЛІДЕР УКРАЇНЦІВ?
47% дорослого населення Центральної і Південно-східної України не назвала церковного предстоятеля, якого б вважала своїм духовним лідером.
Ті з респондентів, хто визначився з персоною духовного лідера, найчастіше згадували Митрополита Володимира - 17%.
Ім`я патріарха Кирила назвали 8% опитаних.
В цілому, щодо предстоятелів канонічної Православної Церкви припадає понад 25% опитаних.
Ім`я патріарха Філарета назвали 5%, Папи Бенедикта - 1%, Митрополита Мефодія - 1%.
ЯК ВРЕГУЛЮВАТИ ЦЕРКОВНИЙ КОНФЛІКТ В УПЦ?
Церковний конфлікт в УПЦ має вирішуватися виключно всередині Церкви, без втручання будь-яких зовнішніх сил, включаючи владу, - вважають 59% респондентів.
У третини населення немає певної думки з даного питання. 11% вважає, що церковний конфлікт в УПЦ може бути врегульований лише за участі влади.
СТАВЛЕННЯ ДО ІДЕЇ СТВОРЕННЯ ЄДИНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПОМІСНОЇ ЦЕРКВИ
Найчастіше населення Центру і Південного Сходу України нейтрально ставиться до ідеї створення єдиної української помісної церкви - 52%. Людей, що сприймають ідею позитивно - 37%. 11% сприймають таку ідею негативно.
При цьому респонденти, що ідентифікують себе з Московським Патріархатом, частіше негативно ставилися до даної ідеї - 19%. Респонденти, які відносили себе до Київського Патріархату, частіше позитивно оцінювали дану ідею - 58%.
ЯКИМ ЧИНОМ НАЙКРАЩЕ УСУНУТИ РОЗКОЛ В УКРАЇНСЬКОМУ ПРАВОСЛАВ`Ї?
Близько половини дорослого населення Центрального і Південно-східного регіонів України не змогли визначитися з тим, який із запропонованих їм варіантів виходу УПЦ з розколу є найкращим.
Варіант, що передбачає надання УПЦ повної канонічної незалежності - 18%, збереження за УПЦ широкої автономії в складі РПЦ - 17%, відновлення Українського екзархату, що існував до 1990 року - 13%.
Підготувала Анастасія Горобець, «УНІАН-Релігії».