Богослужіння Страсної седмиці особливо величні, прикрашені мудро добраними пророчими, апостольськими та євангельськими читаннями, натхненними піснями й цілою низкою глибоко знаменних, благоговійних обрядів.

Перші три дні цієї седмиці присвячені посиленій підготовці до страстей Господніх.

Богослужіння Великого Четверга присвячене спомину Таємної Вечері

Відео дня

Коли була звершена перша Євхаристія й апостоли причастилися Тіла і Крові Христових. За вечірнім богослужінням цього дня згадується молитва Ісуса Христа в Гефсиманському саду, зрада Його Іудою і взяття під варту.

На Утрені Великого Четверга після шестопсалмія і «Аллілуія» співається тропар: «Єгда славнії учениці на умиванні Вечері просвещахуся...», український переклад якого звучить так: «Коли славні учні під час умивання на вечері просвіщалися, тоді Іуда нечестивий, хворий на сріблолюбство, нахмурився і беззаконним суддям Тебе, Праведного Судію, зраджує. Дивися, любитель стяжань, на задушення Того, Хто через них стяжав! Біжи від ненаситної душі, яка на таке проти Вчителя насмілилася! Господи, до всіх благий, слава Тобі!

У Великий Четвер звершується Літургія святителя Василія Великого, яка об`єднується з Вечірньою на знак того, що Таємна Вечеря була зроблена Господом саме ввечері. Під час Літургії кілька разів повторюється пісня: «Вечері Твоєя тайния днесь, Сине Божий, причасника мя прими...»: «Вечері Твоєї таємничої учасником цього дня, Сине Божий, мене прийми. Бо не повідаю я таємниці ворогам Твоїм, не дам Тобі поцілунку, такого, як Іуда. Але як розбійник сповідатиму Тебе: «Згадай мене, Господи, в Царстві Твоєму».

Цього дня в деяких Помісних Церквах патріарх (Вселенський Патріарх у Константинополі, Московський Патріарх у Москві) освячує миро - особлива благовонна олія, що складається з безлічі рослинних компонентів і вживається для здійснення Таїнства Миропомазання - зішестя на людину, яка хрестилася, Духу Святого.

У Великий Четвер увечері служиться послідування Святих і Спасительних Страстей Господа нашого Ісуса Христа. Під час цієї служби читаються дванадцять Євангелій, тобто 12 уривків зі всіх чотирьох Євангелій, де йдеться про страждання Христа перед розп`яттям, починаючи з останньої бесіди Його з учнями за Таємною Вечерею і закінчуючи похованням Його в саду Йосифа Аримафейського і приставлянням військової варти до Його труни. Під час читання Євангелій всі, хто моляться, стоять із запаленими свічками, показуючи цим, з одного боку, те, що слава і велич не залишили Господа і під час Його страждань, а з другого боку - гарячу любов до свого Спасителя. Читаються такі уривки з Євангелія:

1-е Євангеліє: Від Іоанна 13:31-18:01
2-е Євангеліє: Від Іоанна 18:01-28
3-е Євангеліє: Від Матвія 26:57-75
4-е Євангеліє: Від Іоанна 18:28-19:16
5-е Євангеліє: Від Матвія 27:03-32
6-е Євангеліє: Від Марка 15:16-32
7-е Євангеліє: Від Матвія 27:34-54
8-е Євангеліє: Від Луки 23:32-49
9-е Євангеліє: Від Іоанна 19:25-37
10-е Євангеліє: Від Марка 15:43-47
11-е Євангеліє: Від Іоанна 19:38-42
12-е Євангеліє: Від Матвія 27:62-66

Після 8-го Євангелія читається Канон, згодом виконується піснеспів, в якому згадується прощення Ісусом Христом розбійника, який був розіп`ятий разом із Ним і в останню хвилину перед смертю покаявся. Цей спів виконується раз на рік: «Розбійника розсудливого того ж дня Ти раю удостоїв, Господи. І мене древом Хресним просвіти і врятуй мене».

Існує звичай нести після богослужіння з собою запалену свічку (з якою простояли всю службу), і на порозі дверей до свого будинку вгорі накреслити димом від вогню хрест. Для цього слід заздалегідь підготувати закритий від вітру ліхтарик.
У Велику П`ятницю в Православній Церкві звершують три богослужіння

Зранку служать Часи, під час яких знову читають Євангеліє про Страсті Христові, в середині дня звершують вечірню із чином Виносу Плащаниці, а ввечері - утреню Великої Суботи (доба за церковним календарем починається з вечора) із чином поховання Плащаниці.

Плащаницею називають плат із зображенням у повний зріст Господа Іісуса Христа, який лежить у труні. Плащаницю встановлюють на узвишші в центрі храму, умащюють пахощами на згадку про те, як жони-мироносиці приносили аромати, щоб умастити ними Тіло похованого Христа, прикрашають квітами. На Плащаницю зазвичай кладуть Євангеліє, а перед нею ставлять кадильницю, яка постійно воскуряє фіміам. Перед Плащаницею заведено бити земні поклони, прикладатися до неї. Всі богослужіння Великої П`ятниці та Великої Суботи починаються та завершуються не у вівтарі, а перед Плащаницею.
Велика П`ятниця - день особливо суворого посту

(Більш вірна церковна назва цього дня - П`яток). Є благочестива традиція не вживати у Велику П`ятницю ніякої їжі до закінчення чину виносу Плащаниці (тобто приблизно до третьої години пополудні), а потім вкушати тільки хліб і воду.

Удень на чині виносу Плащаниці читається канон «Плач Божої Матері». «Горе мені, чадо моє, горе мені, світе мій», - скорботно тужить Церква від імені Пресвятої Богородиці, споглядаючи жах Страсних днів. «Життя вічне, як помираєш?» - здивовано запитує Сина Свого й Бога Приснодіва.
Вечірнє богослужіння має заупокійний характер

Це поховання Самого Христа. Як на відспівуванні, усі в храмі стоять із запаленими свічками. На початку утрені читається сімнадцята кафізма - частина Псалтирі, яку зазвичай читають при відспівуванні спочилих або на панахидах. Потім прочитують канон Великої Суботи. «Прощальний спів, надгробну пісню Тобі проспіваю; Тобі, який відкрив похованням Твоїм життя мого входи, Тобі, який смертю смерть і пекло умертвив», - так починається канон Великої Суботи. Це теж плач про похованого Христа, але в ньому все сильніше звучить нова тема - очікування Воскресіння, передчуття Великодня. «Не ридай Мене Мати, що бачиш у гробі сущого... востану бо й прославлюся», - співає хор. А Євангеліє читають уже недільне про з`явлення ангелів на місці поховання Розіп`ятого Христа, про те, як жони-мироносиці не знайшли Іісуса там, де його ховали. До Великодня залишається трохи більше доби...

Тихим хресним ходом із Плащаницею та зі свічками завершується утреня Великої Суботи. Коли хід обходить храм, усі співають заупокійне «Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний, помилуй нас...» Усього кілька годин відокремлює цей хресний хід від наступного, який відбувається в недільну північ, уже великоднього.

http://orthodoxy.org.ua/tn/node/4053