Починаючи з 15 жовтня послідовники індуїзму у всьому світі почали святкувати популярне осіннє свято Вогнів - Дівалі.

Як повідомляє “Світ релігій”, вогонь у вигляді свічок, що горять, лампад або світильників традиційно використовується в світових релігіях як символ віри і протиставлення мороку. Вогонь - неодмінний атрибут і популярного індійського свято Дівалі. Первинна назва Дівалі - Діпавалі. "Діпа" - означає "світильник", а "балі" - "багато". Коли запалюють багато світильників - це називається Діпавалі.

Святкування Дівалі складається з п`яти днів. У перший день почитали Дханвантарі, аватару Вішну, який, як сказано у Ведах, вважається основоположником медичної науки Аюрведи. За уселенським "днем охорони" здоров`я слідує свято Нарака-чатурдаши. У такий день (він святкується в молодик перед Дівалі) прийнято згадувати про подвиг Крішни, що переміг жорстокого демона Наракасуру. Наракасура був таким могутнім, що підпорядкував собі багатьох царів і брав у полон царівен. А оскільки в благочестивому суспільстві дівчина, що провела ніч в будинку стороннього чоловіка, вважалася навік зганьбленою Крішна не лише дарував дівчатам свободу, а й узяв всіх їх в дружини, таким чином захистивши від ганьби і безчестя.

Відео дня

Третій день – власне, Дівалі. Цього дня згадують про повернення Рами в Айодхью. "Цю церемонію проводили мешканці Айодхьї, столиці Рамачандри, коли Господь Рама повертався туди після 14-річного вигнання - пояснює в своїх коментарях до санскритських текстів вед індійський релігійний діяч Бхактиведанта Свамі Прабхупада (1896-1977). - За Його відсутності країною правив Його молодший брат, Бхарата, і, коли Рама повернувся в столицю, Він знов прийняв владу з рук Свого брата. День встановлення Його царювання - це і є Дівалі"

Коли Рамачандра повертався в Айодхью після перемоги над Раваною, жителі столиці вітали Його і Його супутників, запалюючи уподовж доріг десятки і сотні тисяч глиняних світильників, щоб освітити шлях вигнанцям, що повернулися. Повернення Рами в Айодхью символізує перемогу добра над злом.

Цього ж дня здійснюється поклоніння богині процвітання Лакшмі. На півночі і заході Індії богині процвітання Лакшмі поклоняються в Дівалі, в молодик. А ось в Бенгалії Лакшмі-пуджу проводять двома тижнями раніше - коли Місяць уповні. Лакшмі-пуджу проводить будь-який індус, що поважає себе, що зовсім не дивно оскільки Лакшмі приносить в будинок багатство і успіх.

"Богиню Лакшмі називають шрійам, і це означає, що вона володіє шістьма чеснотами - багатством, силою, впливом, красою, знанням і самозреченням. Будь-яке з цих благ можна знайти по милості богині процвітання. Крім того, її прославляють вживаючи епітет саті, тобто, "вкрай цнотлива", оскільки вона завжди думає "лише про Бога і ні про кого іншого", - говориться в священних шастрах.

Лакшмі втілює не лише успіх і багатство, але і чистоту. Тому в традиційних індійських сім`ях перед Лакшмі-пуджею прийнято проводити генеральне прибирання будинку. Адже насамперед Лакшмі прийде в той будинок, який ідеально чистий і прибраний! Найбільш благочестиві індуси навіть проводять церемонію поклоніння: мітлі, наносячи на неї пасту з куркуми і кіноварі.

Крім того, цього дня прийнято одягати новий одяг і позбавлятися від старих. Раніше господині викидали після уранішнього обмивання свій одяг і навіть прикраси - щоб їх могли підібрати і використовувати жебраки.

Зазвичай Лакшмі-пуджа включає поклоніння п`яти божествам: слоноголовому Ганешу (який усуває все погане і дарує успіх в початій справі), Маха-лакшмі, Маха-сарасваті і Маха-калі (ці три богині є проявами Лакшмі на матеріальному світі), а також Кувере (божественному "скарбникові" - богові грошей).

"В той же час, при цьому не можна забувати про те, що Лакшмі, перш за все, - це зразок вірності і відданості Господу, - пояснює головний пуджарі (священнослужитель) храму свідомості Крішни брахман Вішнурат Дас. - Шріла Прабхупада (Бхактіведанта Свамі Прабхупада) нагадує про те, що на Вайкунтхі, на духовному світі, Лакшмі забезпечує Верховного Господа і Його відданих слуг всім необхідним. Верховний Господь завжди задоволений Своєю дружиною - богинею процвітання, що тримає в руці лотос. Тому, поза сумнівом, вона заслуговує на пошанування ще і за це. І Лакшмі-пуджа - прекрасний привід висловити свою повагу і попросити у неї благословення на таку ж вірність Господу, яка є у неї самої. Віддані слуги Крішни можуть скористатися цим святом, щоб укріпити взаємини у вайшнавській сім`ї, обмінятися дарунками, тим самим висловити любов один до одного. В день молодика можна прийти в храм, щоб поглянути на вівтар, прикрашений вогнями, а наступного дня - роздати рідним, близьким, та і просто знайомим прасад (освячену їжу) - на честь Говардхана-пуджі", - зазначає брахман Вішнурат Дас.

На четвертий день проводиться поклоніння священній горі Говардхан, що знаходиться в історичній області Врадж (недалеко від Делі) і легендарному цареві Балі Махараджі, а в п`ятий день - Бхратрі Дудж - братів ушановуватимуть сестри.

Дівалі - свято не лише вогнів, а й дарунків. Обмін дарунками - значна складова цієї духовної традиції. Великий вайшнавський святий Рупа Госвамі писав: "Приносити дари і приймати дари, повіряти свої думки і запитувати про сокровенне, приймати прасад і пригощати прасадом - такі шість проявів любові яку віддані слуги Господа відчувають один до одного".

На четвертий день проводиться поклоніння священній горі Говардхан, що знаходиться в історичній області Врадж (недалеко від Делі) і легендарному цареві Балі Махарадже, а в п`ятий день - Бхратрі Дудж - брати вшановуватимуть сестри.

В Індії ні в один інший день року не дарують стільки дарунків, як в Дівалі. Цього дня торговці влаштовують розпродаж, і полиці магазинів порожніють миттю. Говорять, причина цього в тому, що Дівалі присвячений богині процвітання Лакшмі і тому асоціюється у людей з багатством і достатком. Цього дня прийнято гуляти, витрачати гроші. Проте витрачатися на себе вважається поганим тоном - тому потрібно купувати дарунки і ушановувати всіх знайомих. На Дівалі прийнято пригощати один одного (у тому числі і сусідів, а то і кожного зустрічного) солодощами, і таким чином висловлювати свою любов. Таким чином Дівалі перетворюється на свято радості і любовного взаємообміну. В дні свята популярні деякі особливі дарунки: монети із зображенням Лакшмі і Ганеши Божества і предмети для поклоніння.

В наші дні, звичайно, характер дарунків в Індії змінився. Сьогодні це все частіше технічні дива, предмети мистецтва, коштовності, годинники і тому подібне А солодощі і фрукти для пригощання продаються в особливих стилізованих упаковках-кошиках "а-ля Дівалі".

Дівалі святкують не лише індуси. Цього дня сикхи запалюють вогні уподовж дороги до Золотого храму в Амритсарі, тим самим відзначаючи річницю повернення з полону одного зі своїх гуру - Гуру Гобінд Сингха. А джайни посвячують цей день пам`яті одного зі своїх засновників Махавіри.