У юдеїв розпочалося святкування Песаху

У юдеїв всього світу розпочалося святкування Песаху. Свято триватиме з вечора 10 по 18 квітня. Песах, або Пасха, - найдавніше з єврейських свят, воно пов'язане з однією з найважливіших подій в єврейській історії - з Виходом з єгипетського рабства близько 3300 років тому, в 2448 році за єврейським календарем, повідомляє "Телеграф".

Свято Песах зазначає ланцюг подій, внаслідок яких євреї стали народом. Ізраїльтяни прийшли до Єгипету як одна сім'я - рід Якова, який складався з 70 осіб, а вийшли як народ, що налічував 600 000. Спочатку рід Якова був радо прийнятий в землі Ґошен (однієї з провінцій Єгипту), але коли євреїв стало "занадто багато", до них були прийняті особливі міри. На всіх жителів країни була покладена трудова повинність, на євреїв - особливо важка. Будинки євреїв прослуховувалися, дружин розлучали з чоловіками, вбивали новонароджених хлопчиків.

Моше (Мойсей) і був тим хлопчиком, якому судилося вижити і врятувати свій народ. Дивний збіг обставин врятував його від неминучої загибелі від рук єгиптян і призвів до того, що Моше виховувався в палаці фараона, але завжди відчував себе частиною свого народу. За вбивство єгиптянина, який бив єврея, його засудили на смерть. Він втік і багато років жив в країнах Африки і Середнього Сходу. Одного разу, переганяючи стадо овець через Синайський півострів, побачив, що горить, але не згорає кущ ("неопалима купина"). З вогню пролунав голос Всевишнього, який велів Мойсею відправитися до Єгипету і вивести євреїв з рабства.

Назву "Песах" одні дослідники трактують як "перехід", вихід з землі Єгипетської, інші пов'язують з історією свята. Фараон не хотів відпускати євреїв, і Бог наслав на Єгипет 10 "страт": перетворення нільської води в кров, появу незліченної кількості жаб, полчища вошей, диких звірів, падіж худоби, виразки, загибель врожаю від граду і сарани, суцільний триденний морок і, нарешті, загибель первістків. Бог винищив первістків єгиптян, але пропустив ("песах") будинки євреїв. Ще "Пе-сах" тлумачиться як "уста говорять". Головна заповідь свята Песах - говорити, розповідати про історію Виходу.

Песах - свято весни, що символізує пробудження природи, оновлення світу та визволення людини. Євреї повинні були вибрати з худоби, до якої вони були приставлені як пастухи, молодих ягнят, зарізати їх, засмажити і з'їсти "з гіркими травами і опрісноками". Баранчиків, які для єгиптян були священними тваринами, вимагалося їсти відкрито, на очах у єгиптян, а за кілька днів до цього необхідно було при світлі дня позначити одвірки своїх домів кров'ю цих баранів. У ніч, коли в кожній родині єгиптян загинули первістки, смерть обійшла стороною всі єврейські будинки, позначені таким чином.

Існує легенда, що перед Виходом не встигли заквасити тісто, тому напекли прісних коржів. Правда, є свідчення, що пастушаче свято опрісноків відзначали ще до Мойсея. Але досі маца - прісні коржі, які слід їсти в Песах служать нагадуванням про хліб, який їли євреї, покидаючи Єгипет. Поспіх був не марним - єгипетська армія на чолі з фараоном гналася за ними по п'ятах. Але на сьомий день Виходу Червоне море розступилося перед євреями, а потім опустила свої води на голови єгиптян.

Свято триває сім днів з 15 по 21 число весняного місяця нісана за єврейським календарем. Песах, так само як Суккот і Шавуот - свято паломництва в Єрусалим для жертвоприношень. Святкування починається 14 нісана ввечері, коли вся родина і гості збираються за святковим столом і читають Великодню Агаду - історію Виходу євреїв з Єгипту. Ця трапеза називається "седер" ("порядок" на івриті) і є найважливішою частиною свята. Пасхальний седер проводиться в певному, строго встановленому порядку, де кожній дії відведено своє місце і час. "В кожному поколінні єврей повинен дивитися на себе так, як ніби він сам, особисто вийшов з Єгипту". Святкова трапеза в мільйонах єврейських сімей у всіх країнах світу протягом століть, з дотриманням одних і тих же звичаїв - це дивовижне явище, що допомагає зрозуміти, як вдалося євреям залишитися єдиним народом в умовах багатовікового розсіювання.

День, наступний за седером, - це перший день свята. Для релігійних людей - це день молитви і відпочинку, коли заборонена будь-яка робота. Для світської частини населення Ізраїлю це вихідний день, який прийнято проводити з сім'єю, друзями, близькими. Далі йдуть п'ять днів, так званих напівсвят, коли частина установ працює півдня, а частина - не працює взагалі. І завершує пасхальний тиждень ще один святковий день.