В крилі Карла Великого музею Ватикану й у Єврейському музеї Риму з 16 травня по 23 липня буде проходити виставка «Менора: шанування, історія, міфи». Унікальна експозиція - перший спільний проект двох установ, що розповідає про історію семисвічника - менори, священного символу єврейського народу, повідомляє "Радіо Ватикану".
Відвідувачі можуть побачити близько 150 творів мистецтва, зокрема скульптури, картини, бібліотечні манускрипти та ілюстрації.
Про виставку розповіли її куратори: мистецтвознавець Франческо Леоне і Арнольд Нессельрат, представник наукових відділів та реставраційних лабораторій Музеїв Ватикану.
«Менора є міфічним, легендарним семисвічником, який Господь на Синаї повелів Мойсею зробити з чистого золота: оригінал важив 35 кг. Менора має свою давню, легендарну історію, схожу зі Святим Граалем. З X століття до Різдва Христового золотий канделябр знаходився в Храмі Соломона. Це святилище було зруйновано вавилонянами та відновлено народом Ізраїлю після повернення з вавилонського полону», - сказав Франческо Леоне.
Він також розповів про інші легендарні та міфічні обставин, пов'язані з артефактом.
«Семисвічник був привезений до Риму генералом Тітом у 71 році нашої ери, наступного року після руйнування Єрусалимського храму. Однак з Риму менора зникла назавжди, ймовірно, після його розграбування вестготами Аларіха або після навали вандалів Гейзеріха, і, швидше за все, була вивезена в Константинополь. З цього моменту менора то з'являється, то зникає, породжуючи в Римі ряд легенд, міфів і неймовірних подій, які простягаються аж до XX століття. Таким чином, Рим є ідеальним місцем для проведення цієї виставки», - сказав професор.
Професор Арнольд Нессельрат зазначив, що на експозиції в Музеях Ватикану і Єврейському музеї Риму представлений зліпок внутрішнього барельєфа з тріумфальної арки імператора Тита, що зображає момент прибуття в Рим легендарної менори, трофея з Єрусалиму. Головний експонат виставки - кам'яний моноліт з ізраїльського містечка Магдали, який був виявлений тільки в 2009 році.
«Моноліт залишає Ізраїль вперше, і це стало можливим завдяки Ізраїльській державі. Рельєф менори на камені був зроблений у ті дні, коли оригінальний семисвічник ще перебувала в Єрусалимському храмі. На виставці представлена також християнська реконструкція менори з італійського святилища Менторели», - сказав професор Нессельрат .
Професор зазначив, що канделябри з сімома гілками були для християнства знаком пам'яті про його єврейське коріння. Юдейський символ став також християнським елементом, і ця важлива ідея простежується на всій виставці:
«У наш час, коли війни намагаються виправдати релігіями, ми хочемо показати, що релігії не воюють одна з одною, але спілкуються між собою, - підкреслив ватиканський вчений. - З діалогу може народитися щось прекрасне і конструктивне. Я був дуже радий побачити плакат із менорою поблизу фасаду собору Святого Петра; вважаю, що римська виставка, присвячена менорі, глибоко символічна. Для нас дуже важливий цей діалог, це співіснування. Ми хочемо прийти до обопільного переконання, що цілком можливо будувати разом, незважаючи на різні точки зору».