1

Муфтій Духовного управління мусульман Саід Ісмагілов: Настав час для діалогу між християнами та мусульманами країни

1

Сьогодні Україна переживає дуже важкі, зламні часи — через страждання та біль відновлюється, стає іншою країною, дійсно незалежною державою, де формується громадянське суспільство відповідальних людей. І в цей важливий період ми відкриваємо для себе один одного. Настав час для діалогу між християнами та мусульманами країни. Українське суспільство відкрило для себе мусульман України.

Це для нас дуже важливо і приємно. Україна побачила, що ми не є ворогами християнського суспільства. Ми всі українці — ми брати, ми любимо Україну, нашу землю, наш народ, наш спільний дух свободи, справедливості та гідності.

За роки незалежності українське суспільство опинилося під впливом засобів масової інформації, що висвітлювали мусульман, як ворожий моноліт, що вкрай нетерпляче ставиться до іновірців та до світських держав. Наприклад, на Україну мала дуже великий вплив російська пропаганда і російські ЗМІ...

Мене завжди турбувало, що це негативне кліше транслюється на Україну і на мусульман України. Але за часи незалежності мусульмани нашої держави ні в чому не завинили перед українським суспільством.

Не було ні терактів, ні сутичок на релігійному ґрунті, ані екстремістських заходів. Хоч ми знаходимось дуже близько від Росії, але наше українське мусульманське суспільство суттєво інше, ми дуже відрізняємось, бо ми українці.

Варто відзначити, що в Криму деякий час були сутички між проросійськи налаштованими козаками та кримськими татарами. Як, наприклад, у Бахчисараї на старому мусульманському кладовищі Азізляр був розташований ринок і мусульманська громада вимагала припинити його роботу. Але потрібно зазначити, що мусульмани України і Криму стоять і будуть стояти разом з усіма конфесіями, з усіма братами за Україну... Зараз все стало зрозуміло. Відбулись і певні трансформації в свідомості у мусульман. Саме це зараз і спостерігається. Сучасні процеси в українському суспільстві дають сильний поштовх для християнсько-мусульманського діалогу і це дуже важливо.

В Ісламі такий діалог дозволений, а за певних потреб взагалі є обов’язковим. Мусульманська спільнота повинна не відокремлюватися від інших спільнот, а брати активну участь у громадянському житті. Мусульмани повинні інтегруватися в соціум, в якому вони існують. А в наших реаліях це християни.

У тексті Священного Корану Всевишній каже: «Істинно ти впевнишся, що найближчими до тих, що увіровали (до мусульман) є ті, що кажуть ми — християни. Це завдяки тому, що серед них є священники і ченці і вони не вивищують себе». Це коранічний текст, в якому Господь зазначає, що найбільш близькими до мусульман є саме християни.

Всевишній особливо відокремлює християн і пояснює чому. По-перше, в цьому тексті сказано, що серед християн є священники. Вони розглядаються, як охоронці релігійного вчення, як продовжувачі релігійних заповідей і Священного Писання. Після цього говориться, що в християнстві є ченці, тобто продовжувачі культурного спадку, благодійності, смирення перед Господом. Як певний взірець для християн. І найголовніше, що сказано про християн, що вони не величаються, тобто вони не пихаті (не зарозумілі). Як ми знаємо, лицемірство (лукавство) й пиха - це тяжкий гріх, що за нього проклятий Шайтан (Сатана), бо гордував перед Усевишнім. Давайте поглянемо на межрелігійні відносини на прикладі пророка Мухаммеда (мир йому та благословення). Відомо, що Божий Посланець декілька разів зустрічався з делегаціями християн та іудеями. Мухаммед (мир йому та благословення) вів з ними не лише релігійні бесіди, а й підписував з ними цивільні договори стосовно прав і свобод кожної зі сторін, невтручання в справи один одного та про сумісну оборону держави від зовнішньої агресії. Надихає наступний приклад: для християнської делегації з Наджрану, яка відвідала Пророка в Медіні — столиці його новоствореної держави, Мухаммед дозволив молитися в мечеті Пророка — у другій святині Ісламу після мекканської мечеті!

Звісно, що християни молились в цій мечеті без використання образів та релігійної атрибутики, але це було підставою надавати для християн мечеті для молитви. Відрадно, що саме в такий тяжкий період для України мусульмани Криму звернулись до представників православних християн Київського Патріархату, запропонувавши приміщення мечетей для християнських молитов, бо на півострові почалися певні посягання на церкви. Ми бачимо, коли виникає справжня потреба, проявляються духовні зв’язки між вірними різних релігій і дуже приємно, що це стається саме в нашій Україні. І цей приклад може стати взірцем толерантності, співпраці, взаєморозуміння між представниками різних релігій і особливо між мусульманами та християнами.

Якщо акцентувати увагу на історичних фактах мирного співіснування мусульман і немусульман центральної Європи, йдеться про мусульман України, Польщі, Румунії, Молдови, Білорусі і особливо мусульман Криму, то побачимо унікальну картину.  Протягом віків у Криму мирно існували представники різних релігій. На півострові мусульмани жили поруч з християнами, караїмами, іудеями — всі вони мали своє незалежне релігійне життя і були громадянами одної держави. Це зразок того, як в рамках однієї країни можуть в мирі та порозумінні існувати представники різних спільнот. Таким чином вміння інтегруватися у суспільство — є невід’ємною особливістю мусульман Центральної Європи у порівнянні з мусульманами Західної Європи. На території України мусульмани протягом віків жили поруч з представниками інших релігій. Ми стали частиною цієї держави, цього народу, цього менталітету. Ми з повагою ставимося до іншого вибору, до мови, до культури, до традицій, до державності.

Думаю що нам, мусульманам центральної Європи, є шо запропонувати нашим братам на Заході задля їх вдалого інтегрування у Європейське суспільство. Тому я вважаю, що широкий та відвертий межрелігійний діалог має відкрити одне суспільство для іншого. Для мусульман — християнське суспільство, для християн — мусульманське. Щоб ми бачили один в одному братів, у яких дуже багато спільного. Щоб ми могли жити в мирі, поважати один одного і разом будувати наше майбутнє.

Саід Ісмагілов, муфтій Духовного управління мусульман України "Умма"

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter