Після теракту 11 вересня 2001 р. у Європі триває дискусія про можливість сумісності ісламу з секулярним західним суспільством, європейськими цінностями та про властивість мусульман адаптуватися до демократичних принципів. У Штутгарті відбулася зустріч дослідників цієї теми, метою якої стало формування нового погляду на проблему, пише Deutsche welle.
Вчені з різних країн зібралися в Штутгарті, щоб відповісти на питання: «Яка регіональна форма ісламу була б ідеальною для Європи, якщо така взагалі можлива?»
За деякими даними, в Західній Європі сьогодні проживає близько 20 млн. мусульман. У багатьох європейських країнах велика кількість мусульман призводить до суспільної напруженості.
У пошуках відповіді на питання про можливість «євроісламу», багато дослідників звертають погляди до однієї з найдавніших європейських форм ісламу, яка практикується в Боснії і Герцеговині.
«Іслам протягом довгого часу практикувався в Боснії і Герцеговині в секулярному співтоваристві і в секулярній державі, - розповідає д-р Арміна Омеріка, ісламознавець з Університету Бохума в Західній Німеччині. - Також тут існує високий рівень інституціоналізації ісламу, і ця інституціоналізація є найсильнішою підтримкою релігії в країні».
Мусульмани становлять більшість населення Боснії та Герцеговини, і вони цілком гармонійно співіснують з католиками, православними та іудеями. Тривале спільне проживання плюс 130-річне правління Австро-Угорської імперії зробило боснійський іслам таким, яким він є на даний момент, каже А.Омеріка.
За часів імперії був створений інститут ісламу, структурований за прикладом християнських церков: була введена посада великого муфтія, лідера боснійських мусульман, за прикладом лідера Церкви, в той час як в ісламі ієрархія духовних лідерів повністю відсутня, також як і поняття духовенства в цілому.
А.Омеріка вважає, що боснійський тип організації ісламу може зробити його в Європі привабливішим, не пояснюючи, втім, які цілі подібного спрямування.
«Ця форма інституціоналізації ближча для багатьох європейців, оскільки вони бачать паралелі з церковною організацією», - вважає ісламознавець, пропонуючи, по суті, підміну релігійних понять на догоду соціально-політичним замовленням.
Деякі фахівці називають подібну формулу «євроісламом». Це поняття запровадив німецький політолог Басім Тібі в 1990-і рр.. Воно означає поєднання ісламу із сучасною європейською культурою і адаптацію його положень до європейських цінностей.
Проте деякі вчені, такі як Керем Октем з Оксфордського європейського наукового центру, не згодні з таким формулюванням і вважають, що ідея «євроісламу» марна, пропонуючи, однак, при цьому ще більш міфічну теорію.
На думку К.Октема, іслам зовсім не чужорідне явище для Європи. «Основна проблема полягає в тому, що існує думка про те, що іслам - це щось зовнішнє, щось інше, щось неєвропейське, і тому виникають ідеї про «одомашнення» цієї релігії, європеїзації або націоналізації», - каже К.Октем.
У трактуванні історії Європи К.Октема іслам гармонійно існує в Європі багато століть. Боснія - це не єдиний приклад, стверджує вчений, є також Туреччина, Албанія, Болгарія. До того ж існують татари, які живуть, за даними К.Октема, в Польщі вже понад 600 років. Вони становлять всього 1% населення, проте за словами Адама Васу, ісламознавця з Люблінського католицького університету, зараз до них приєднується друга хвиля мусульман. Це в основному студенти з різних арабських країн, які приїхали до Польщі в 2-ій половині ХХ ст. Багато одружилися в Польщі і завели сім`ї.
«Таким чином, в Європі проживають турки, алжирці, албанці, босняки, пакистанці, іранці, мусульмани Польщі, і всі вони говорять різними мовами, мають різні релігійні та культурні традиції. «Навіть теоретично неможливо знайти для них єдину модель, занадто багато відмінностей і треба це враховувати», - підсумовує К.Октем.
Доктор А.Вас також вважає, що не може бути ніякої уніфікованої європейської форми ісламу, ні боснійської, ні будь-якої іншої, але можлива швидше європейська регіональна форма ісламу. Наприклад, існує особлива африканська регіональна форма ісламу, яка значною мірою відрізняється від південно-східної азіатської форми ісламу.
«Нам потрібен іслам з певними європейськими характеристиками: демократія, права людини, свобода віросповідання. Для цього необхідні процес ре-інтерпретації Корану, і буде потрібна нова концепція екзегетики ісламського священного писання, - вважає доктор А.Вас. - І це проблема, у вирішенні якої якраз можуть посприяти мусульмани, які проживають в Європі вже багато століть».
Седмиця.