1

Святий Андрій жив на початку IV ст. Він був військовим трибуном у війську імператора Максиміана Галерія, яке стояло на східних кордонах Римської імперії. Хоча Андрій ще не прийняв святе хрещення, він, подібно троянді посеред лісу, виділявся і благочестям, і доблестю.

Головнокомандувач Антіох, відомий жорстокістю по відношенню до християн, виявився перед загрозою раптового вторгнення персів. Тоді він згадав про доблесного Андрія і послав його на чолі загону назустріч ворогам.

Перед тим, як вступити в битву, Андрій закликав своїх людей покластися на Христа, Який створив небо і землю і знищив неправдивих богів. Так, одноголосно закликавши ім'я Христове, вони звернули назад ворожі війська і вигнали їх за межі імперії.

Відео дня

Після цієї несподіваної перемоги воїни Андрія вирішили звернутися до Христа. Про них донесли як про християн, і Антіох замість того, щоб справедливо нагородити переможців, покликав їх до себе на суд. Не знаючий почуття вдячності і спалюваний гнівом, він прочитав імператорські едикти і нагадав імена знатних християн, яких повелів стратити раніше.

Андрій відповів, що насправді ці християни-мученики здобули над ним перемогу і що катування, яким він їх піддав, стали для них переможними трофеями в Царстві Небесному. Тоді Антіох, вдавшись до жорстокого глузування, оголосив, що належить доставити «відпочинок» такій людині, як Андрій, що показав в битві  велику мужність, і наказав розтягнути святого на розпеченому бронзовому ложі.

Полум'я віри і любові, що палає в серці доблесного мученика, дозволило йому не відчувати опіків, і він знайшов на цьому ложі істинну відраду і відпочинок. Потім схопили деяких воїнів, які прославилися в битві разом зі Стратилатом, і прибили їх руки цвяхами до поперечин. Вони з усмішкою прийняли катування, радіючи, що беруть участь в Страстях Господа нашого Ісуса Христа навіть до хрещення.

Оскільки вони залишалися непохитні у своєму рішенні, Антіох наказав кинути їх до в’язниці і написав імператору, питаючи, чи слід стратити доблесного воєначальника, тим самим ризикуючи викликати заколот у війську і повстання народу, який вважав його героєм. Максиміан відповів, щоб він потай, за допомогою хитрості, позбувся від нього і жодним чином не дозволив проникнути новій релігії в армію.

Тоді Антіох звільнив Андрія та його воїнів, прикинувшись, що дозволяє їм йти, куди їм здається правильним. Святий мученик, сповіщений Богом про цю хитрість, відправився в Тарс разом зі своїми людьми і попросив єпископа Петра хрестити їх. Коли Антіох дізнався про їх відхід, він написав воєначальнику Кілікії Селевку, щоб той заарештував їх якомога швидше і віддав смерті, якщо вони нададуть найменший опір.

Селевк, також фанатичний переслідувач християн, поспішив в Тарс зі значним загоном. Андрій і воїни, які щойно прийняли хрещення, перетнули Тавріські гори, щоб позбутися від переслідування, і попрямували в вірменське місто Мелітіну. Селевк не припинив пошуків і за допомогою зрадника на ім'я Мартін наздогнав їх в ущелині в Таврських горах. Коли воїни приготувалися кинутись на них, святий Андрій закликав товаришів підняти руки для молитви, а не для того, щоб розмахувати мечами. Опустившись на коліна, він довго молився про ворогів і порятунок світу. Як тільки він закінчив молитву, воїни кинулися на них і почали вбивати, як невинних ягнят, які не чинили ніякого опору.

За бажанням, висловленим святим Андрієм в молитві, на тому місці, де він пролив свою кров, забило цілюще джерело. Петро, єпископ Тарсійский, і Нон, єпископ Верійський, які разом з іншими кліриками здалеку спостерігали за мучеництвом, опісля прийшли туди й подбали про дорогоцінні останки. Мученицька смерть святих послідувала близько 302 року.

Тропар

Земнаго сана славу оставив, Небесное Царство наследовал еси, кровными каплями, яко пречудным камением, нетленныя венцы украсил еси и ко Христу привел еси собор страстотерпец. С лики ангельскими в невечернем свете незаходимаго Солнца Христа обрел еси, святе Андрее Стратилате, Егоже моли с пострадавшими с тобою присно, да спасет души наша.

"УНІАН-Релігії"

Проект "Православні свята" реалізується за сприяння Київської Духовної Академії і Семінарії. При використанні матеріалу посилання на джерело обов'язкове.