1

У церкві біля свічкового ящика тихо розмовляли дві жінки. "Ось, вболіваю вже давно, по лікарях ходжу, а толку мало, – каже та, що молодші. – Знайомі порадили пройти соборування (помазання тіла єлеєм, – авт.)". "Та ти що, тобі ж не можна! – сполошилася інша. – Ти ж заміжня! Так не можна тобі соборуватись, інакше потім спати з чоловіком не належить!" Священник, що опинився поряд, вважав своїм обов'язком втрутитися. Сказав, що ніяких церковних заборон на подружнє життя після соборування немає. "Нічого ми і не знаємо, – сказали йому жінки. – А бабусі такого наговорять – плутанина одна". Мабуть, ні з чим не пов'язано стільки забобонів, скільки з Таїнством соборування. Чого тільки не почуєш! Наприклад, про те, що потім митися не можна, постити треба тільки по понеділках, або що Таїнство соборування – лише для вмираючих. Розвінчати забобони і розповісти про суть Таїнства ми попросили охоронця Дальніх печер, монаха Києво-Печерської лаври архімандрита Даміана.

СУТЬ ТАЇНСТВА

"У богослужбових книгах це називається Таїнство Єлеєпомазання, а соборуванням його називають у народі через те, що беруть участь у ньому собор священиків, – розповідає отець Даміан. – Найчастіше соборування відбувається на дому, біля ліжка недужого. І тільки у Великий піст воно відбувається в храмі. Мета Єлеопомазання – зцілення від тілесних і душевних хвороб. Церква вважає, що через це Таїнство Бог дає прощення гріхів (у тому числі і тих, про які людина забула). Тому соборування дуже актуальне в дні Великого посту, коли людина особливо покликана і налаштована до покаяння і молитви, особливо покликана до аскетичного проведення часу, до особливого подвигу. Тому з благословення священика парафіяни можуть вдаватися до цього таїнства. В інший час соборування проходить тільки над дуже хворими людьми.

Відео дня

У таїнстві використовується єлей – рідка рослинна олія, найчастіше оливкова. У давнину рослинна олія вважалася засобом для лікування від різноманітних недуг, наприклад, для загоєння ран. Також єлей використовували для світильників в єрусалимському храмі. Поряд з пшеницею і виноградним вином, єлей був одним з основних харчових продуктів. Достаток оливкових плодів і єлею вважався багатством і благодаттю Божою. Якщо був хороший урожай – вважалося, що Господь благословив народ. Відсутність врожаю сприймалася як покарання за гріхи. В особливі свята волосся помазували єлеєм. У старозавітній традиції ялин – символ зцілення, спасіння і возз'єднання з Богом. Єлей символізував особливу радість, дружбу і братерські відносини. Використовувався при помазанні на царство царів і присвоєння сану священикам. У Новозавітній традиції єлей став символом духовного зцілення. У цьому значенні ми знаходимо його у притчі про доброго самаритянина, у притчі про десять дів.

ЧИ ВИКОРИСТОВУВАВ ЄЛЕЙ ЄЛЄЙ ХРИСТОС

Одним з важливих аспектів земного служіння Христа було загоїтись. Євангеліє наповнене розповідями про всілякі зцілення, які здійснив Спаситель. Є згадка, що коли Христос посилав на проповідь своїх учнів, вони проповідували і виганяли бісів, хворих мазали олією і зціляли їх. Даром зцілення від хвороб володіли не тільки апостоли, але й інші священики, на кому спочив Святий Дух. У посланні Якова зустрічаємо основне згадка про Таїнство соборування: "хворіє хто з вас, та покличе пресвітерів церкви, і нехай молитву створять над ним, помазующе його єлеєм в ім'я Господнє. І молитва віри зцілить недужого, і Господь його і якщо він гріхи вчинив, простяться йому". Саме ці слова апостола Якова є основним свідченням таїнства Єлеопомазання в апостольську епоху.

Основний елемент цього Таїнства – участь у ньому собору пресвітерів церкви: кількох священиків, які по черзі здійснюють молитву. У православній традиції в ідеалі їх сім, але все залежить від кількості людей, що прийшли на соборування. Наприклад, у Києво-Печерській лаврі соборуватись приходить і 300 осіб, тому священиків не 7, а 12. У реанімації соборувати може і один священик. Але в ідеалі має бути семеро. Тому що в таїнстві читається сім євангелій, сім молитов. Число "сім" у Святому Письмі означає повноту чого-небудь.

ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ. Ніяких зайвих подвигів брати на себе не потрібно: дотримання Великого посту вже є духовним подвигом. Напередодні Таїнства можна почитати покаянний канон в молитовнику, але особливих вимог перед цим таїнством немає. Обов'язкове дотримання посту (якщо у вас немає серйозних захворювань), множення добрих справ і заборона в укладення зла.

РОЗВІНЧАННЯ МІФІВ

МІФ 1: ЄЛЄЙ ЗЦІЛЮЄ. Дуже часто парафіяни цілющу силу приписують єлею. Це неправильне розуміння. У апостола Якова є чудова фраза: "зцілить молитва віри". Так, єлей – символ цієї молитви віри, але зцілює не символ. Зцілює Господь.

МІФ 2: ПРОЩАЮТЬСЯ СТАРІ ГРІХИ. Таїнство має на людину подвійну дію. Воно сприяє тілесному зціленню і може дарувати прощення гріхів. У тому числі і тих, які людина скоїла, але забула за своєю людською неміччю, або й не думала, що це вважається гріхом. Духовні отці церкви пов'язували Соборування з покаянням і сповіддю, розглядали як заповнення таїнства сповіді, де згадуються всі гріхи – і старі, і нові. Зцілення тіла не може відбутися без зцілення душі. Тому молитва на зцілення від хвороб з'єднана з проханням про прощення гріхів.

МІФ 3: ТІЛЬКИ ПЕРЕД СМЕРТЮ. У католиків є думка, що соборування відбувається над помираючою людиною (і навіть називається "Останнє помазання єлеєм"). Бувало, Таїнство відбувалося навіть над померлою людиною. Але це розуміння не відповідає православній традиції. В пост соборування відбувається для зцілення не лише фізичних недуг, але і духовних. Причому зцілення духовне – первинне.

МІФ 4: ВІДРАЗУ В РАЙ. Є думка про те, що людина, над якою провели таїнство соборування, і незабаром вона померла, обов'язково потрапить до раю. Це марновірство, яке походить від неправильного розуміння того, що соборування – напуття в життя вічне. Таїнство не є вхідним квитком в райську обитель. Тим більше, якщо до цього людина жодного разу не була на сповіді і не причащалася. Соборування – це не автобус, на який треба скочити, щоб доїхати до Раю. І жодне з церковних таїнств не є таким "автобусом". Рай – це не щось речове (острів в небі чи ще щось), а безпосереднє спілкування з Богом. Щоб удостоїтися цього спілкування, треба жити праведним життям – в тому числі брати участь в таїнствах. І не тільки перед смертю. Хто ж буде удостоєний такого спілкування – вирішує тільки Бог. Однак здійснення таїнств є запорукою, що Господь змилується над людиною".

Анастасія Білоусова, Олег Локтев, "Сегодня".